Voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met opvoeden zonder geweld. Juist in zijn eerste levensjaren kan een kind de heilzame ervaring opdoen dat conflicten en geweld niet bij elkaar horen. Die ervaring is van onschatbare waarde.
– L. van Blaaderen (psychiater)
Geweld in onze eigen samenleving staat de laatste tijd volop in de belangstelling. ‘Zinloos geweld’ wordt het dan genoemd, omdat we het gevoel hebben dat het nergens toe dient. We proberen het in te dammen door meer toezicht te eisen, door normen en waarden te benadrukken.
Maar is het niet veel beter om onze kinderen meteen aan te leren dat geweld nergens toe dient; dat conflicten en geweld niet bij elkaar horen, vaardigheden te oefenen om op een andere manier met elkaar en met conflicten om te gaan. Maar ook dat conflicten gewoon bij het leven horen en dat je ze niet uit de weg moet gaan. Dat je zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor de oplossing.
We kunnen er niet vroeg genoeg mee beginnen: met emotionele ontwikkeling van de aller-jongsten, het leren verplaatsen in de ander, via de bemiddelaar van de week naar getrainde leerling-bemiddelaars.
Als het gaat om leren omgaan met conflicten, gaat het natuurlijk niet alleen om de omgeving op school. Je kunt leerlingen op school niet leren om op een bepaalde manier met conflicten om te gaan, als het er thuis heel anders aan toe gaat. Of als er niet wordt doorgepraat over geweld dat via de televisie op leerlingen afkomt in TV-films of via journaal-beelden. Naast het leren omgaan met conflicten is het belangrijk om kinderen niet van nagespeelde of werkelijke geweldsituaties af te sluiten, maar hen te begeleiden er een plek aan te geven.
De bredere benadering die we voorstaan, komt ook naar voren in het door de VN uitgeroepen Decennium voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid voor de Kinderen van de Wereld. Een Decennium waaraan het Platform Vredescultuur vorm wil geven en waartoe het een verscheidenheid van opvoedings- en onderwijs-projecten op een rijtje heeft gezet die door de bij het Platform aangesloten organisaties worden aangeboden.
Wat kunt u doen?
- Uw gemeente- of schoolbestuur aanschrijven met de vraag om in het kader van het VN-decennium voor een cultuur van vrede en geweldloosheid voor de kinderen van de wereld iets te doen aan vredesonderwijs.
Via het secretariaat van het Platform Vredescultuur zijn voorbeeldbrieven, andere suggesties en reeds elders opgedane ervaringen te verkrijgen. Een deel hiervan staat in een door het Platform uitgebrachte Handreiking.
- Een (ouder)avond beleggen rond één of meerdere van de in deze folder genoemde projecten. U kunt daarvoor de folder zelf als basis nemen, maar via ons kunt u ook iemand vragen om hierover te komen spreken.
Met name de twee projecten voor 0 – 4 jarigen en het project TV-geweld lenen zich hier uitstekend voor en worden ook hoofdzakelijk in workshop-vorm gegeven. Maar ook met de andere projecten kunt u via zo’n avond kennis (laten) maken.
- Alleen of samen met anderen en in overleg met de school van uw kinderen materiaal of gastlessen uit deze folder financieren in geval het schoolbudget niet toereikend is of het schoolbestuur andere prioriteiten heeft.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het materiaal ‘Kinderen en … omgaan met conflicten’, de gastlessen ‘Vluchten voor Geweld’, het aanbod van Musicians without Borders en de Stichting Formaat.